جريدة تحيا مصر

اخر الأخبار
ads

فيس بوك وتويتر

بالفيديو..شاب مصري ساخر من الفريند زون "شربتها ستروبري وباعتني الملدنة بنت الملدن"

السبت 21/مايو/2016 - 09:46 ص
تحيا مصر
طباعة
مدحت بدران
"الفريندزون".. مصطلح تندر عليه كثير من الشباب العرب في الفترة الأخيرة، في إشارة إلى قصص الحب التي تنتهي بسبب إصرار أحد الأطراف على إبقاء العلاقة في نطاق الصداقة.
في ضوء ذلك نشر شاب مصرى يدعى "مصطفي البنا " مقطع فيديو علي مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك " ما بين المزاح والسخرية والاستهزاء من الفريندزون.
«فريندزون»، هكذا وصف «البنا» الفيديو الساخر، وهو يتحدث إلى الدمية «سعفان»، قائلًا: «يا عم سعفان، عشان تصدقني مفيش خير في الدنيا، البنت كانت بتكلمني كل يوم، وفي يوم من الايام، القيها منزلة بوست تم العلاقه، العيال دخلت ومبروك مبروك مبروك والحجات دي بتنرفز، رحت مكلمها بقي عشان اعرف ايه الحصل، بسئلها قلتلي اصلي انا اعرفه من شهرين، وسئلني انتي مرتبطه، قلتلوا لا فارتبطنا النهارده، مش هتقلي مبروك طيب ما انا اعرفك من سنه.

وقال البنا: يا عم سعفان دانا كنت بقلها لا اله الا الله وتقلي محمد رسول الله انا بحاول اوصلك انا كنت قد ايه واصل.

واضاف البنا: ردت الفتاة، مصطفي اصلك انتا كنت بالنسبالي في "الفريند زون" وكتبتها بالانجليزي هيا عارفه اني ضعيف في الانجليزي بس عشان اوريك يا عم سعفان اننا مبنجيش غير علي بعض اقسم بالله، شربتك ستروبري وروحت الجيم عشان ابقي واد عرق زي العيال البيعجبوا البنات، الملدنة بنت الملدن باعتني ورحتله عشان تعرف ان مفيش خير في الدنيا.

الجدير بالذكر ان الناس إللي متعرفش الفريندزون friendzone يعني إيه!!
الفريندزون هي المنطقه إللي بيحُطك فيها الشخص إللي إنت بتحبُه سواء بنت أو ولد، ويبدأ يتعامل معاك ومع أي تصرف يصدُر منك على إنه تصرُف من (صديق).. دا بغض النظر عن مشاعرك تجاهُه سواء كانت ظاهره أو خفيه..
(بيكون عارف إنك بتحبُه بس بيقولك خلينا "أخوات" أو "أصحاب" أحسن وهو عارف إنك هتفضل بتعامله كحبيب سواء هتظهر ده أو تُبطنُه طول فترة تعاملك معاه)..

إرسل لصديق

ads

تصويت

ما هي توقعاتك لقرار البنك المركزي بشأن أسعار الفائدة

ما هي توقعاتك لقرار البنك المركزي بشأن أسعار الفائدة

تابعنا على فيسبوك

تابعنا على تويتر