جريدة تحيا مصر

اخر الأخبار
انطلاق النسخة الرابعة من مسابقة «ريادة الأعمال».. تكريم ومكافأة 100 رائد أعمال إفريقي بمناسبة الذكرى المئوية لتأسيس توتال إنرجيز قرة إنرجي تشارك في الدورة الثامنة للمعرض الدولي للتكييف والتبريد فوري بلس تعقد شراكة استراتيجية مع بنك المشرق مصر لإتاحة فتح حسابات المشرق نيو من خلال فروعها بحضور الملحق التجاري السعودي.. فودكس تفتتح مقرًا جديدًا لها كجزء من خطتها التوسعية في السوق المصري شراكة بين "إعلانات بيتال" Petal Ads و"طلبات" لتعزيز نمو وتوسّع الأعمال من خلال استخدام إمكانات الاستهداف الإعلاني المتطورة OPPO تحافظ على مركزها ضمن أفضل عشر شركات في مجال الملكية الفكرية حول العالم للعام الخامس على التوالي وزير النقل يلتقي سفير النمسا بالقاهرة ووفود 9 شركات نمساوية متخصصة في كل قطاعات السكك الحديدية ميد تقسيط الراعي الحصري في قطاع التمويل الاستهلاكي لمعرض الأثاث والديكور “Home in باراجون تشارك في قمة "شركات ناشئة بلا حدود" لتعزيز مفهوم تكنولوجيا العقارات والمدن الذكية «valu» تبرم اتفاقية تعاون مع مؤسسة «فرصة حياة» لدعم علاج الأطفال المصابين بأمراض نادرة
ads

منوعات

"باسم يوسف" يرد على الإخوان:"لم أشمت بميت أو معتقل"

السبت 14/مايو/2016 - 01:23 م
تحيا مصر
طباعة
واصل الإعلامي الساخر، باسم يوسف، الدفاع عن نفسه حول اتهام جماعة الإخوان له بأنه لن يجرأ على السخرية او الشماته على الشهداء، قائلا:" الاخوان هما اللي شمتوا فيا يوم وفاة أمى".

ونشر يوسف تغريدة عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الإجتماعي "الفيس بوك" قال فيها : "حاجة اخيرة عشان اقفل موضوع الاخوان ده خالص لان الكلام فيه معاهم مش بيجيب نتيجة عشان بس اثبت ان الموضوع و لا له علاقة بأغنية و لا حلقة".

وأضاف:"رابعة كانت ١٤ اغسطس. البرنامج رجع ٢٥ أكتوبر .. الاخوان هاجموني من بعد تلاتين ستة وروجوا لنفس الكلام بتاع "انت مسئول عن الدم و دم النشهداء في رقبتك " قبل الحلقة ما تطلع أصلا بشهرين و اكتر. و بالرغم من مقالاتي في الشروق في اغسطس و سبتمبر اللي إعلاميين النظام هاجموني عشانها و اللي هاجمت فيها الفض و القتل و الدم (بس ماحدش بيقرا)" .

وتابع:"لما امي ماتت في سبتمبر قبل رجوع البرنامج بخمسة و اربعين يوم شمتوا فيا و في موت امي قبل ظهور الحلقة خالص. و كان تشفي غريب و انتقام و فرحة في موت والدتي بطريقة مسعورة، بل و فضلوا يدعوا على بنتي اللي عمرها ساعتها كان اقل من تلات سنين، و دعوا على اهل بيتي عشان بس تعرفوا ان الموضوع و لا أغنية و لا نيلة".

وأستطرد قائلاً: :"تكرر الموضوع بعد وقاة والدي برضة.. و الكلام ده مستمر لغاية دلوقتي.. اي حد يتسجن من النشطاء لمجرد انه هاجم مرسي قبل كده بيتم الشماتة فيه و بيفرحوا فيه من غير ما يعمل برنامج او اغنية عشان يفضلوا هما بس ليهم الحق الحصري في النضال و الشهادة" .

واوضح يوسف: "لما كتبت البوست اللي فات توقعت ان الهجوم بتاعهم مش حيختلف، نفس الجمل المحفوظة اللي ما اتغيرتش، و لا كأنهم قروا حاجة. انا كتبته للناس اللي بتتأثر بابتزازهم و ضغطهم النفسي عليهم و تحميل كل الناس ماعدا هما ذنب اللي حصل لان زي ماقلت في بداية البوست اللي فات السبب اني كتبت برضة انهم مصرين يرازوا فينا و يحملوا الناس الذنب و يحطوا اتهاماتهم لاي حد في جملة مفيدة".

وأختتم تغريدته قائلا:"في النهاية، و دي اخر مرة اتكلم في الموضوع ده، انا قلت قبل كده قلت ان استحالة اشمت في اموات و لا اعمل حاجة بالشكل ده و شرحت في البوست اللي فات انه ده سوء الفهم تخريج بره السياق، ..ربنا يرحم امواتنا جميعا . ربنا يرحم الجميع المحبوس و الميت و المعتقل".

"باسم يوسف" يرد على الإخوان:"لم أشمت بميت أو معتقل"

إرسل لصديق

ads

تصويت

ما هي توقعاتك لقرار البنك المركزي بشأن أسعار الفائدة

ما هي توقعاتك لقرار البنك المركزي بشأن أسعار الفائدة

الأكثر قراءة

المزيد

تابعنا على فيسبوك

تابعنا على تويتر